W czwartek marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak zgodziła się na model restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zaproponowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Poparcie deklarują więc właściciele 60,8% udziałów w spółce. To wciąż za mało, by do niej doszło, ale porozumienie jest blisko.
Tego, że w namawianie marszałków do zgody na zmianę struktury właścicielskiej mocno zaangażowała się minister Maria Wasiak nie ukrywał w środę marszałek województwa zachodniopomorskiego.
– Istotnie, rozmawialiśmy z panią minister, która mocno lobbuje ten projekt – powiedział Olgierd Geblewicz na spotkaniu z dziennikarzami. Namowy Marii Wasiak widać na razie nie starczyły, bowiem marszałek zamiast umowy 5-letniej podpisał z Przewozami Regionalnymi umowę roczną. Nie wykluczył jednak dalszych rozmów w sprawie umowy wieloletniej.
Magiczne 66,6%
Aby zmiany w spółce mogły mieć miejsce, konieczne jest poparcie właścicieli ponad 66,6% udziałów. Jeszcze w połowie stycznia, podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury prezes Pasikowski mówił o poparciu deklarowanym przez właścicieli 58,7% udziałów. Teraz, po zgodzie lubuskiego, prezes ma 60,6%.
– Nie oznacza to, że na tym poprzestaniemy. Jeśli uda się zawrzeć porozumienie z właścicielami 2/3 udziałów nadal będziemy rozmawiali z marszałkami, ponieważ nie chcemy robić niczego na siłę. Chociaż gdzieniegdzie rozmowy są trudne, to wynika z nich, że wszędzie poza województwem mazowieckim znajdzie się dla nas miejsce przez okres 5 lat, przy czym jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje województw, nawet takie, gdzie zakłada się zmniejszenie naszej pracy przewozowej – powiedział prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.
Prezes powiedział to zapytany o rozmowy z województwem dolnośląskim, gdzie Przewozy Regionalne jeżdżą obecnie na podstawie trzymiesięcznej (!) umowy na wykonywanie przewozów.
Jednocześnie województwo, ku niezadowoleniu związkowców działających w PR zadeklarowały chęć przekazania obsługi trasy Wrocław Główny – Rawicz Kolejom Dolnośląskim.
Województwa, które popierają zmiany
– Wariant restrukturyzacji z pozyskaniem strategicznego inwestora oraz wprowadzeniem długoletnich umów przewozowych formalnie popierają w tej chwili marszałkowie dziewięciu województw – mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, wielkopolskiego (deklaracja poparcia, w trakcie finalizacji kwestii formalnych) a także lubuskiego. Według przyjętych założeń, rozmowy między zarządem a marszałkami mają trwać przez kilka kolejnych tygodni – powiedział Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Więcej na temat sytuacji związanej z planami restrukturyzacyjnymi oraz rozmowę z prezesem Pasikowskim przeczytasz w najbliższym wydaniu miesięcznika Rynek Kolejowy.